Wystawa: 14.05-20.06.2021
XVIII i XIX w. portrety ksień PP Benedyktynek ormiańskich ze Lwowa – 7 obrazów po gruntownej konserwacji, 4 wizerunki ksień będące w trakcie konserwacji, autentyczny pastorał ostatnich ksień obrządku ormiańskiego, czerwony ornat z 1. połowy XVII w., pamiątki zgromadzenia mówiące o ich działalności edukacyjnej i utrzymaniu się w niełatwych okolicznościach.
Portrety ksień przetrwały zawieruchę dziejową i po 1945 r. wraz z siostrami ze Lwowa, zostały przewiezione do Polski. Ponad 70 lat zwinięte w rulon przeleżały na klasztornym strychu. Z inicjatywy Fundacji Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich, która otrzymała obrazy od Benedyktynek z Wołowa, dzięki pozyskanym funduszom 7 obrazów przeszło gruntowną konserwację. Badania i prace konserwatorskie przeprowadziła Jolanta Pollesch, główny konserwator Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius.
Portrety ksień benedyktynek ormiańskich są nieocenioną pamiątką tamtych lat, ale również wspaniałą kolekcją portretów lwowskiej szkoły z okresu XVIII do XX wieku.
Kolejne 4 obrazy z kolekcji, przekazane przez siostry Benedyktynki na rzecz Fundacji są aktualnie poddawane badaniom i oczekują na konserwację. Na ekspozycji można oglądać ich stan zachowanie na przygotowanych wydrukach.
Rzeczą bardzo cenną prezentowaną na wystawie jest autentyczny pastorał, którym posługiwały się ostatnie ormiańskie ksienie, wypożyczony dzięki uprzejmości ss. Benedyktynek z Wołowa.
Prezentujemy także ornat czerwony z 1 poł. XVII w., który pochodzi prawdopodobnie z zasobów szat liturgicznych Katedry Ormiańskiej we Lwowie. Ornat poddany był konserwacji.
Wystawę wzbogacają teksty przybliżające kulturą i dziedzictwo polskich Ormian, w tym historia kielicha z katedry ormiańskiej, który obecnie znajduje się na wyspie Rugia. Ze względów na pandemię nie mógł być wypożyczony ale można go oglądać na wydruku.
Prezentujemy również dokumenty i pamiątki po lwowskich benedyktynkach ormiańskich, jak modlitewnik, korespondencję ostatniej ksieni, sprawozdania, zeszyt uczennicy szkoły prowadzonej przez siostry we Lwowie.
Konserwacja obrazów była możliwa dzięki dotacjom celowym od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Wojewódzkiego Mazowieckiego Konserwatora Zabytków.
Na wystawie prezentujemy wybrane zdjęcia z procesu konserwacji obrazów autorstwa Konrada Pollesch.