Godziny otwarcia: wt-pt: 12.00-18.00 | sob-nd: 12.00-16.00 | pon: nieczynne

KRAJOBRAZY PAMIĘCI

Czwarte spotkanie z cyklu “Krajobrazy przestrzeni”.

“Okruchy dnia” i “Noce i dnie” – w jaki sposób kino kształtuje pamięć?

Czwarte spotkanie cyklu przenosi nas do świata filmu jako medium konstruującego i rekonstruującego przeszłość. Jak kino tworzy krajobrazy pamięci? W jaki sposób estetyka filmowa kształtuje zbiorową wyobraźnię o minionych epokach?

Krajobrazy pamięci i koncepcja Heritage, w tym Heritage Cinema: “Okruchy dnia” oraz “Noce i dnie” – w jaki sposób kinem kształtuje się pamięć? Analiza, jak brytyjskie “heritage cinema” rekonstruuje przeszłość poprzez estetykę miejsc i relacji, kontrastowane z polskimi adaptacjami literackimi; dyskusja o roli filmów w formowaniu zbiorowej pamięci, z naciskiem na polisensoryczne doświadczenie widza.

  • “Okruchy dnia” (1993) – pamięć jako krajobraz emocjonalny

Przeanalizujemy arcydzieło Jamesa Ivory’ego z Anthonym Hopkinsem i Emmą Thompson jako studium przypadku heritage cinema:

  • Darlington Hall jako bohater: posiadłość arystokratyczna jako przestrzeń pamięci, hierarchii i niewypowiedzianych pragnień
  • Krajobraz angielski: rolling hills jako metafora powściągliwości emocjonalnej i klasowego porządku
  • Architektura wspomnień: jak film konstruuje przeszłość przez retrospekcje i przestrzenne nawarstwienia
  • Polisensoryczność: światło, tekstury, dźwięki – od szmeru sukien po ciszę korytarzy
  • Milczenie i stłumienie: to, czego się nie mówi, jako istota brytyjskiej pamięci kulturowej
  • “Noce i dnie” (1975) – polska epopeja pamięci

Monumentalna adaptacja powieści Marii Dąbrowskiej w reżyserii Jerzego Antczaka oferuje odmienną filozofię ekranizacji przeszłości:

  • Dwór szlachecki vs. angielska posiadłość: różne kody społeczne, inna hierarchia wartości
  • Czas historyczny: film jako świadectwo przemian społecznych (od I wojny światowej po międzywojnie)
  • Polskie mity i archetypy: ziemia, rodzina, tradycja jako fundamenty tożsamości
  • Melodramat vs. powściągliwość: emocjonalność jako strategia narracyjna
  • Adaptacja literacka jako akt pamięci narodowej: film w służbie “polskości”

Dwie filozofie pamiętania przez obraz

Konfrontacja obu filmów ujawni fundamentalne różnice w kulturowym podejściu do przeszłości:

Brytyjskie heritage cinema:

  • Przeszłość jako estetyczny obiekt
  • Ironia i dystans wobec przedstawianej epoki
  • Nostalgia krytyczna: fascynacja i demistyfikacja jednocześnie
  • Klasa społeczna jako główny temat
  • Pamięć prywatna w ramach porządku społecznego

Polskie kino historyczne:

  • Przeszłość jako lekcja moralna i źródło tożsamości
  • Zaangażowanie emocjonalne i identyfikacja
  • Nostalgia afirmatywna: tęsknota za “prawdziwymi wartościami”
  • Historia narodowa jako kontekst indywidualnych losów
  • Pamięć zbiorowa jako misja artysty

Film jako polisensoryczne doświadczenie pamięci

Spotkanie zakończy się refleksją nad tym, jak kino angażuje wszystkie zmysły widza w konstruowaniu doświadczenia przeszłości:

  • Wzrok: światło, kolory, kadry jako “okna” w przeszłość
  • Słuch: muzyka, dialogi, cisze – soundscape jako warstwa znaczeń
  • Dotyk: tekstury materiałów, sugestia fizyczności przestrzeni
  • Ruch: kamera jako ciało poruszające się przez przestrzeń pamięci
  • Emocje: jak film “dotyka” widza i kształtuje jego wyobrażenia o przeszłości

Pytania do dyskusji: Czy możliwa jest “obiektywna” rekonstrukcja przeszłości w filmie? Jak kino wpływa na pamięć zbiorową silniej niż historia akademicka? Czy współczesne platformy streamingowe zmieniają sposób, w jaki “konsumujemy” przeszłość?

prowadzenie: Mateusz Matyszkowicz
czas trwania: 1 h

Bilety: 

  • 25 zł – jedno wydarzenie – bilet upoważnia do zwiedzania wystawy w dniu wydarzenia
  • 200 zł (16 wydarzeń) – bilet na cykl wykładów i spotkań poświęconych wystawie “Adam Kossowski (1905-1986). Sztuka i obietnica”
  • 10 zł – jedno wydarzenie – cena dla posiadaczy Biletu Rocznego MAW (160 zł normalny / 120 zł ulgowy)

Wystawa “Adam Kossowski (1905-1986). Sztuka i obietnica” w dniu spotkania/wykładu otwarta do 20:00.

  • 20 stycznia 2026 17:30 - 18:30
  • 17:30 - 18:30
Facebook
YouTube