Czy sztuka dzisiejsza może uczynić człowieka lepszym? Oglądając prace Marianny Oklejak można nabrać przekonania, że tak. Trudno pozostać obojętnym na aurę, jaką wokół siebie roztacza jej twórczość. Na wystawie Kolor i mrok przedstawimy kolaże wykonane w ciągu ostatnich kilku lat. Choć ich rodowód artystyczny bierze się ze świata ilustracji książkowej, nie są związane z żadnym dziełem literackim. Ich bohaterami są postaci z marzeń, snów i książek dla dzieci, ale pokażemy także sycylijskie pejzaże ze znalezionych na miejscu skrawków papieru i martwe natury. Sztuka Marianny Oklejak czerpie z różnych źródeł. Można w niej zauważyć inspiracje twórczością ludową i estetyką Bauhausu. Poszukując pokrewnych artystce osobowości artystycznych należałoby wymienić przynajmniej Marka Chagalla, Paula Klee, Saula Steinberga i Adama Kiliana.
Marianna Oklejak jest jedną z najwybitniejszych polskich artystek książki. Już jej praca dyplomowa Co okręt wiezie była dziełem znaczącym, twórcze użycie techniki kolażu i niepozbawione humoru odniesienia do sztuki dawnej zapowiadały kierunek dalszych działań. Artystka stała się jedną z głównych postaci, stojących za odrodzeniem polskiej ilustracji książkowej w XXI wieku. Wielkim sukcesem okazała się, stworzona wraz z Zofią Stanecką, seria książek o Basi. Szczególne miejsce w jej dorobku zajmują dwie publikacje autorskie. Pierwsza z nich, Cuda wianki. Polski folklor dla młodszych i starszych to swego rodzaju przewodnik po polskiej twórczości ludowej, w którym fragmenty przyśpiewek sąsiadują z wizerunkami odpustowych zabawek, dzieł artystów ludowych, potraw i scenami przedstawiającymi tradycyjne obrzędy. Cuda niewidy. Zagadki dla młodszych i starszych to książka-gra, w której każda strona jest zadaniem do rozwiązania. Obie łączy bliźniacza forma i fascynacja autentyczną ludowością, bliska duchowi ruchu Domów tańca. O wrażliwości muzycznej artystki świadczy trwająca nieprzerwanie współpraca z najważniejszym polskim festiwalem muzyki dawnej Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu. Jej projekty nadały mu niepowtarzalny plastyczny wyraz, a każdego roku publikacja nowego plakatu festiwalowego jest szczególnym wydarzeniem.
Kuratorzy wystawy: Blanka Wyszyńska-Walczak, Piotr Kopszak
Patronat medialny: Radio Warszawa, Tygodnik Idziemy, Tygodnik Niedziela, Gość Niedzielny