Wystawa prac profesora Gustawa Zemły
czerwiec–październik 2016r.
Wystawa zorganizowana podczas obchodzonego w Kościele Katolickim Roku Miłosierdzia.
Ekspozycja obejmowała cztery cykle płaskorzeźb prof. Gustawa Zemły (66 szt.) brąz, wym. tablicy ok. 20×30 cm.:
- „Wrota do przeszłości” – nawiązujący do Starego Testamentu,
- „Droga krzyżowa” (Nowy Testament – męka i zmartwychwstanie Jezusa),
- „Ave Maria”,
- „Caritas”, który jest artystyczną refleksją odnoszącą się do uczynków miłosierdzia.
Prezentowano także rzeźby wolnostojące:
- Dłonie, brąz, piaskowiec, wys. ok. 30 cm – rzeźba otwierająca wystawę – ekspresyjny symbol, wołania o ratunek, modlitwy o Boże miłosierdzie – wprowadzającym w narrację ekspozycji,
- Wygnanie z Raju, 2000, brąz
- Dekalog, 1994, brąz lub gips
- Dawid, brąz
- Piłat (Autoportret)
- Chrystus (głowa), gips
- Chusta Weroniki, gips
- .Św. Szczepan, gips, marmur
- Krzyż oświęcimski, (cykl 1995-96), aliminium
- ks. Jerzy Popiełuszko, 2015, gips
- Matka Teresa, gips polichromowany
- Anioł dla nienarodzonych dzieci, brąz
- ks. Wincenty Frelichowski
- Jan Paweł II (model pomnika), brąz
- Kardynał Stefan Wyszyński – portret, brąz
- Michał Anioł, 2013, tworzywo cementowe
Twórczość Gustawa Zemły wpisuje się w obecny w sztuce światowej dialog pomiędzy wartościami a człowiekiem przemijającym, przechodzącym; opowiada o dialogu pomiędzy stworzeniem a Stwórcą. Ma formalną i duchową oś. I nie ma więc znaczenia skala rzeźby i jej partykularna opowieść – jest oczywiste, że wszystko ma mocny fundament – odniesienie do Absolutu.
Cykle „Płaskorzeźb” ze względu na przyjętą technikę i tematykę sięgającą do wielkich opowieści z historii biblijnej i historii Kościoła, są uspokajającym przesłaniem artysty skierowanym do człowieka. Mówią zrozumiale o sensie życia.
Prezentowane płaskorzeźby można traktować, wręcz się to narzuca, jak drzwi do świątyni. „Są obecne wręcz niezauważalnie; są nasycone treścią, są pełne potencjalności, którą można objąć jednym rzutem oka i przejść dalej lub wpatrując się we fragment stawać się uczestnikiem całości. Oglądając płaskorzeźby zachwycamy się ich treścią, odnajdujemy wątki doświadczone we własnym życiu i podziwiamy charakterystyczną dla Artysty rzeźbiarską malarskość”.