Godziny otwarcia: wt-pt: 12.00-18.00 | sob-nd: 12.00-16.00 | pon: nieczynne

Adama Kossowskiego podróż przez dwadzieścia stuleci brytyjskiej historii

Adam Kossowski należy do czołówki najwybitniejszych polskich artystów emigracyjnych, tworzących w Wielkiej Brytanii po II wojnie światowej. W swoim bogatym dorobku artystycznym wypowiadał się w wielu technikach – od malarstwa i witraży po rzeźbę i ceramikę. Największe uznanie zdobył dzięki monumentalnym pracom ceramicznym o tematyce religijnej i historycznej. Najbardziej znane jego dzieła znajdują się w klasztorze karmelitów w Aylesford, gdzie stworzył spójną dekorację sakralną całego założenia klasztornego w różnych technikach plastycznych. Poza pracami religijnymi, artysta wykonał również ponad 30 realizacji w instytucjach publicznych w Wielkiej Brytanii, Irlandii i USA. W wykładzie pt. Adama Kossowskiego podróż przez dwadzieścia stuleci brytyjskiej historii, profesor Jan Wiktor Sienkiewicz, specjalista i badacz polskiej sztuki na emigracji (który w swoich publikacjach z zakresu polskiej sztuki na emigracji, zajmował się również twórczością Adama Kossowskiego) – obecnie kierownik Katedry Historii Sztuki XX wieku w Europie Środkowej i na Emigracji na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu omówi, nieznaną szerzej w Polsce – ale też nie mające opracowania naukowego w obcojęzycznej literaturze, imponującą rozmiarami oraz bogactwem ikonograficznym ceramiczną kompozycję ulokowaną przez Adama Kossowskiego w 1966 roku na ścianach biblioteki North Peckham (dziś Civic Centre) w Londynie. Ta monumentalna realizacja składa się z około 2000 płytek ceramicznych i ilustruje najważniejsze wydarzenia z historii Anglii na przestrzeni dwóch tysięcy lat, od czasów rzymskich po XX wiek. Ceramiczny „mural” Kossowskiego pełni funkcję „ceramicznej tkaniny” – analogicznej do Tkaniny z Bayeux, opowiadającej brytyjską historię poprzez wypalane w glinie obrazy. W tym monumentalnym dziele Adam Kossowski zaprezentował się brytyjskiemu i międzynarodowemu odbiorcy nie tylko jako wybitny artysta, ale – jako Polak pokazał swoją dogłębną znajomością historii, literatury i kultury brytyjskiej, co widać w ikonografii i detalach poszczególnych scen.

………………………………………………….

prowadzenie: prof. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz: historyk sztuki, krytyk sztuki i kurator. Specjalista w zakresie sztuki i kultury polskiej na emigracji po 1939 roku. Kieruje Katedrą Historii Sztuki XX wieku w Europie Środkowej i na Emigracji w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jest autorem, współautorem i współredaktorem ponad dwustu publikacji, w tym autorem, współautorem i redaktorem ponad czterdziestu książek dotyczących kultury artystycznej w obrębie polskiej i europejskiej sztuki nowoczesnej a szczególnie polskiej plastyki i polskiego życia artystycznego poza Polską w XX i XXI wieku, m.in.: Marian Bohusz-Szyszko 1901-1995. Życie i twórczość, Lublin 1995; Attilio Alfieri a malarstwo włoskie XX wieku, Lublin 1997; Ryszard Demel. W drodze do tajemnicy światła/exploring the mysteries of light, Toruń 2010; Sztuka w poczekalni. Studia z dziejów plastyki polskiej na emigracji 1939-1989, Toruń 2012, Artyści Andersa. Continuità e novità, Warszawa-Toruń 2013 (II wyd. 2014, III wyd. 2016); Art of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland & Republic of Ireland in 20th–21st Centuries and Polish–British & Irish Art Relation, Toruń 2015; Polish art in exile in the Matthew Bateson collection in London, Warszawa 2020;

czas trwania: 1 h

Bilety: 

  • 25 zł – jedno wydarzenie – bilet upoważnia do zwiedzania wystawy w dniu wydarzenia
  • 200 zł (16 wydarzeń) – bilet na cykl wykładów i spotkań poświęconych wystawie “Adam Kossowski (1905-1986). Sztuka i obietnica”
  • 10 zł – jedno wydarzenie – cena dla posiadaczy Biletu Rocznego MAW (160 zł normalny / 120 zł ulgowy)

Wystawa “Adam Kossowski (1905-1986). Sztuka i obietnica” w dniu spotkania/wykładu otwarta do 20:00.

  • 2 grudnia 2025 17:30 - 18:30
  • 17:30 - 18:30
Facebook
YouTube