Godziny otwarcia: wt-pt: 12.00-18.00 | sob-nd: 12.00-16.00 | pon: nieczynne

9 XI 2021 g. 2015 – Koncert dla uczczenia rocznicy odzyskania Niepodległości

NOWOWIEJSKI

Koncert dla uczczenia rocznicy odzyskania Niepodległości

„Ellenai” op. 17  Feliksa Nowowiejskiego to wyjątkowy utwór w tece kompozytora. Inspirowany zarówno trzynastym rozdziałem poematu „Anhelli” Juliusza Słowackiego jak i obrazem Jacka Malczewskiego, został napisany na również nietypowy jak na muzykę neoromantyczną – skład: orkiestra smyczkowa, klarnet solo i głos recytujący. Muzyka – jak na tematykę przystało, nawiązuje do typu melodyki właściwej dla ludowej muzyki kresowej, a nawet rosyjskiej. Zupełnie inny charakter mają dzieła organowe, łączące w sobie cechy niemieckiej i francuskiej symfoniki organowej. Natomiast pieśni są utrzymane stylu właściwym dla tego typu formy w okresie romantyzmu.

Będzie można zatem usłyszeć bogactwo i różnorodność języka muzycznego twórcy „Roty”. Na koncercie w Archikatedrze Warszawskiej zabrzmią fragmenty symfonii i koncertów organowych, poemat „Anhelli” w transkrypcji organowej oraz trzy pieśni o tematyce maryjnej. Tematyka maryjna będzie tutaj spoiwem, bowiem pieśni dedykowane są trzem polskim Madonnom: w Kazimierzu Biskupim, Częstochowie oraz Dębkach. Trzecią część III Koncertu organowego stanowią wariacje na temat pieśni Ostrobramskiej „Witaj, Święta i poczęta”, zaś materiał muzyczny finał IX Symfonii stanowi melodia „Bogurodzicy”, czyli kolejne odniesienie do Królowej Polski w Jasnogórskim obrazie. Do tego samego wizerunku zwraca się umierająca Ellenai w swej ostatniej modlitwie. Stąd Mickiewiczowskie motto, jako myśl przewodnia czekającego nas wieczoru z muzyką Feliksa Nowowiejskiego w przededniu święta odzyskania niepodległości.

Wykonawcy:

  • Jerzy Kukla – organy
  • Małgorzata Orłowska – sopran, recytacje
  • Jacek Sribniak – klarnet

Organizatorem koncertu jest Parafia Archikatedralna św. Jana Chrzciciela oraz Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, które świętuj 6 rok działalności w siedzibie na ul. Dziekania 1 w sąsiedztwie Archikatedry Warszawskiej.

  • Data: 09 XI 2021 / wtorek
  • Godzina: 20:15
  • Bilety: 40 zł normalny/ 30 zł ulgowy

Biogramy artystów

MAŁGORZATA ORŁOWSKA

Będąc jeszcze uczennicą Liceum Muzycznego w Koszalinie wystąpiła w pierwszej rock – operze Adama Sztaby pt.: „Fatamorgana?“

Ukończyła kierunek śpiewu solowego na wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Barbary Sanejko.

Po studiach wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie mieszkała i koncertowała przez kilka lat. W międzyczasie, w Polsce, nagrała dwie autorskie płyty, na których zaśpiewali i zagrali m.in.: Marek Napiórkowski, Marcin Kydryński, Eleonora i Natalia Niemen, Jan Radwański i Basia Włodarska.

Po powrocie do kraju poświęciła się głównie pracy pedagogicznej ucząc śpiewu w kilku placówkach, między innymi w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie, Pałacu Młodzieży w Koszalinie, Centrum Kultury w Sianowie. Może pochwalić się wieloma pedagogicznymi sukcesami.

Oprócz tego wciąż koncertuje występując ze znakomitymi muzykami. W jej repertuarze znajdują się utwory klasyczne, musicalowe i rozrywkowe.

Wielokrotnie też zasiadała jako członek jury w konkursach wokalnych.

JACEK SRIBNIAK

Należy do tego rodzaju artystów, którzy nie są identyfikowani z jednym rodzajem muzyki, adekwatnie do wszechstronnego emploi instrumentu ,jakim jest klarnet.

Spektrum zainteresowań Jacka Sribniaka każe mu uczestniczyć w bardzo różnych projektach: od arcydzieł klasyki (solista i kameralista) do muzyki folkowej z elementami jazzu (założyciel i kierownik grup: „Jaron Trio” oraz „Kokliko”). Artysta ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie klarnetu prof. Ryszarda Sztajerwalda. Zasiadał za pulpitem I klarnetu w takich orkiestrach jak Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego, Vogtlandorchester Reichenbach oraz Filharmonia Lubelska. Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi i grupami folkowymi, z którymi również dokonuje nagrań płytowych. Jacek Sribniak ma na swoim koncie również wiele transkrypcji klarnetowych.

Poza działalnością koncertową (w tym stała współpraca z organistą Jerzym Kuklą), od wielu lat prowadzi działalność pedagogiczną. Jako nauczyciel Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Lublinie, dzieli się swoimi doświadczeniami w dziedzinie gry na klarnecie oraz kameralistyki. Jego uczniowie i absolwenci są laureatami ogólnopolskich przeglądów oraz zasiadają za pulpitami polskich zespołów symfonicznych.

JERZY KUKLA

Organista, organizator życia muzycznego, organmistrz, publicysta, dyrygent. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej Stopnia Podstawowego i Licealnego im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej, (prywatnie kształcąc się jednocześnie w zakresie gry organowej u prof. Władysława Szymańskiego), kontynuując ją w Państwowym Liceum Muzycznym im. F. Chopina w Krakowie (klasa organów prof. Mariana Machury). Studia w Akademii Muzycznej w Krakowie (organy, klasa prof. Mirosławy Semeniuk- Podrazy) i w Katowicach (dyrygentura, klasa prof. Jana Wincentego Hawela).Stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki w latach 1990-91 (VSMU Bratysława, klasa prof. dr Ferdinanda Klindy ).Kursy mistrzowskie pod kierunkiem Michaela Schneidera oraz Gastona Litaize.

Jako organista, występuje na najważniejszych polskich festiwalach, Koncertował również w Austrii, Czechach, Danii, Niemczech, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie i Włoszech. Jego interpretacje utrwalono na 5 płytach CD. Był autorem polskich prawykonań dzieł Oliviera Messiaena: „Les Corps Glorieux” (1987) oraz Verset pour la fete de la dedicace” (1989). Od początku swej działalności koncertowej i publicystycznej, zajmuje się propagowaniem muzyki Feliksa Nowowiejskiego w kraju i za granicą.

Jako dyrygent, prowadził orkiestry Filharmonii Kaliskiej, Koszalińskiej, Lubelskiej, Śląskiej, Świetokrzyskiej, w Winnicy (Ukraina) oraz Bielską Orkiestrę Kameralną. Swoje artykuły o tematyce muzyki polskiej oraz problematyce budownictwa organowego, publikował w „Ruchu muzycznym” oraz zeszytach naukowych polskich uczelni muzycznych.

Inicjator licznych polskich festiwali i cyklów koncertowych. Powołał do życia m. in. Sandomierskie Recitale Organowe, Bystrzańskie Recitale Organowe, Międzynarodowe Festiwale „Organy Bielska-Białej” oraz „Muzyka na Zamku Bielskim”. W roku 2016 zainicjował projekt „Nadwiślańskie Lato Organowe”, w skład którego wchodzą utworzone przez niego wcześniej międzynarodowe festiwale i cykle koncertów organowych w Dęblinie (od 2015), Końskowoli (od 2012) i Puławach (od 2010).

W roku 2017, w dowód uznania za działalność upowszechniającą kulturę muzyczną, otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Puławy.

Do najważniejszych osiągnięć organmistrzowskich należy m. innymi: przebudowa organów Walckera/Biernackiego w katedrze w Łomży oraz przebudowa organów chórowych w katedry w Oliwie . Był również konsultantem muzycznym oraz wykonawcą intonacji wielu polskich prestiżowych instrumentów, m. innymi  w Bazylice OO Jezuitów w Krakowie, Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, organów wielkich katedry w Oliwie oraz  obu instrumentów w Bazylice OO Paulinów na Jasnej Górze.

  • 9 listopada 2021 20:15 - 21:30
  • 20:15 - 21:30
Facebook
YouTube