Chrystus Baryczkowski w MAW 6. 1

Legenda pod ultrafioletem

− Włosy są doczepione do figury, można je łatwo zdjąć i są pochodzenia zwierzęcego, najpewniej są włosiem końskim. Zostały dodane dużo później niż powstała rzeźba – rozwiewa legendę konserwator Jan Andrzejewski, który towarzyszy prof. Marii Lubryczyńskiej, wybitnej ekspertce w dziedzinie konserwacji drewnianych figur polichromowanych, w konserwacji warszawskiego krucyfiksu. Po renowacji

Continue reading

Przywrócą blask cudownemu krucyfiksowi

Przykurzone i mocno przerzedzone włosy Pana Jezusa z najsłynniejszego stołecznego krucyfiksu miały być kiedyś kruczoczarne i rosnące, jak u żywego człowieka. Tak mówi piękna legenda o tym, jak zawsze w Wielki Piątek jedna z cnotliwych warszawskich panien dokonywała postrzyżyn figury. Aż do momentu, kiedy za nożyczki chwyciła prawnuczka zacnego Jerzego

Continue reading

Czołgi zamiast czterech jeźdźców. Apokalipsa według Dürera, Lebensteina i Majki

Autorzy tworzyli w trzech różnych epokach. Dzieła Albrechta Dürera, niemieckiego malarza przełomu epoki gotyku i renesansu, uznawane są za jedne z najwybitniejszych w dziedzinie drzeworytu i miedziorytnictwa. - Dürer ilustrował tekst bardzo dosłownie, aczkolwiek w sposób bardzo pomysłowy. Jego grafiki zawierają bardzo dużo treści i są szalenie ilustracyjne, chciał na

Continue reading

Co nam w duszy gra? Wystawa sztuki współczesnej w MAW

Twórcy sięgnęli do różnych dyscyplin sztuki, technik i technologii. Na wystawie w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zobaczymy obrazy olejne, akrylowe i akwarele – wśród nich malarstwo Marleny Wąsowskiej, Tomasza Bieńka, Agaty Kotlarczuk, Larysy Jaromskiej, w tym cykl prac Ann Kate: Piękno w ciemności świeci. Prezentowane są grafiki o. Tomasza Biłki z

Continue reading